Üleskutse värbajatele – rohkem inimlikkust ja hoolivust!
Eesti tööturuolukord on hetkel päris kuum. Ettevõtted värbavad varasemast vähem, täidetavad kohad on suuremate nõudmistega ja kandidaate on seinast seina – vali keda tahad. Värbajana küsitakse minult viimasel ajal üha sagemini, mida peaks kandidaat tegema, et sadade teistega võistelda ja eriliselt silma jääda? Sinna juurde käib tavaliselt ka palve – anna hüva nõu!
Kandideerimine võib olla pikk ja keeruline teekond
Esmane vastus sellele palvele on täna aga kahjuks hoopis üpris kurvapoolne tõdemus, mis pole üldse CV ega motivatsioonikirjaga seotud. Nimelt soovitan kandideerijal valmistada end vaimselt ette, sest teda võib oodata pikk ja keeruline teekond. Avaldusi tuleb välja saata kordades rohkem, kui ta saab tagasi laekuvaid vastuseid.
Tunnistan ausalt – mul on viimasel ajal olnud eri seltskondades sel teemal aruteldes päris mitu korda piinlik tunnistada, et olen värbaja. Kuulen pidevat tagasisidet, et isegi lihtsaid automatiseeritud vastuskirju ei saadeta enam välja. Haruldased pole ka olukorrad, kus kandidaat pääseb siiski lõpuks kogu kadalipust läbi, teeb kodutöö ning jõuab vestlusele, misjärel lubatakse anda järgmisel nädalal tagasisidet, mida aga ei tulegi. Ei järgmisel nädalal, ega ka ülejärgmisel. Lihtsalt haihtutakse. Mis toimub?
Me oleme ju tegelikult kõik inimesed, mõlemal pool, nii ettevõtete esindajate kui ka kandidaatidena. Muidugi on värbamisprotsess pikk ja aeganõudev ning koosneb erinevatest etappidest. Aga seda kõike saab teha paremini ja inimlikult! Ka eitav vastus on vastus. Katteta lubadused ei tee asja paremaks. Kandidaadikogemus näitab minu jaoks kohe ära ka ettevõtte kultuuri ja väärtused. Kui kandidaatidesse ei suhtuta inimlikult, on raske uskuda, et suhtumine töötajatesse ettevõtte sees kardinaalselt parem oleks.
Värbamisest Swedbankis
Swedbankis on väliseid konkursse viimasel ajal üsna vähe – oleme nimelt keskendunud sisemistele liikumistele ja talentide hoidmisele maja sees. Täidame igal aastal enam kui pooled meie värbamistest just sisemiste kandidaatidega. Samas leidub endiselt piisavalt positsioone, kuhu tahame tuua värsket verd organisatsioonist väljastpoolt ning nendele konkurssidele laekub tõepoolest sadu avaldusi. Seetõttu võtab kogu protsess vahel ka oodatust kauem aega.
Kandidaate on palju, võib juhtuda, et mõni vajalikest otsustajatest on ootamatult puhkusele siirdunud jne. Ette tuleb olukordi, kus ootame enne järgmisi samme mõne konkreetse kandidaadi vastust. Ei saa välistada ka situatsiooni, kus selgub, et värbamisprotsessi alguses paika pandud fookused on vahepeal muutunud ja mõnda rolli otsustatakse lõpuks üldse mitte täita. Selline on meie valdkond ning ootused võivad kiirelt muutuda.
Kui selline olukord tekib, mõtlen esmalt meie ettevõtte põhiväärtustele. Ja nii nagu need ütlevad, ma olengi päriselt valmis meie otsuseid ja tagasisidet kandidaadile avatult, lihtsalt ja hoolivalt kommunikeerima.
Tänama kandidaati tema aja eest, andes sealjuures nii palju infot kui võimalik. Sealjuures olen valmis ka vabandama – näiteks kui mõni konkurss on esialgsetest plaanidest eemale liikunud. Swedbanki jaoks on hea kandidaadikogemus oluline. Protsessi üles ehitades peame alati meeles juhtmõtet – mida rohkem aega kandidaat panustab, seda enam soovime talle tagasisides ka infot vastu anda. Kutsun seetõttu üles ka teisi värbajaid olema ennekõike inimesed ning näitama üles suuremat hoolivust!
Mõned praktilised soovitused kandidaatidele
Mõned soovitused annaksin siiski ka kandidaatidele kaasa. Esmalt, mõtle alati enda kandideerimised hoolega läbi. Kandideerida tasub ettevõttesse ja positsioonile, mis sind päriselt inspireerib ja kohana kõnetab.
Tähelepanu tuleb pöörata ka CV-le ja motivatsioonikirjale, mis võiks pigem olla lühike ja lööv. Kui kandidaate on palju, on mitmeleheküljeliste materjalide läbitöötamine väga ajamahukas. Seega võiks CV mahtuda ühe A4 lehe peale.
Lisaks tuleb leida võimalus teistest kandidaatidest eristuda, et sadade avalduste seas oma tugevustega silma jääda ja rääkida lahti enda lugu. Miks sa tahad sellele positsioonile ja ettevõttesse kandideerida? Ning miks just sind tuleks välja valida?
Kui avaldusi on palju, siis otsivad värbajad enamasti kandideerimisavaldusest töökuulutusel kirjutatud punktidele lisaks inimlikkust ja ühisosa, mis võiks kattuda ettevõtte väärtuste ja üleüldise kultuuriga. Kirjuta kindlasti lahti ka enda jaoks olulised punktid, mida ise tööandjalt ootad. Kui sinu ootus on näiteks leida kodukontorist töötamise võimalust ning seda ettevõttes üldse ei pakuta, siis saab ka värbaja kiiresti info kätte ja anda kiirelt tagasisidet. Nii ei raisata kummagi poole aega.
Paraku pole ka kõiki neid soovitusi järgides edu garanteeritud. Avaldusi laekub hetkel tõesti väga palju. Seega soovin viimase punktina kõikidele kandidaatidele edu ja kannatlikkust. Just õnne on elus kõige rohkem vaja!
Autor: Anette Kink
Allikas: Swedbanki blogi