Mark Toomsalu: kuidas lühendatud töönädal äratab töötajate ettevõtlikkuse?
Viimastel aastatel on 4-päevane töönädal muutunud üle maailma üheks enim kõneainet pakkuvaks töökorraldusviisiks. Selle mõju töötajate heaolule, produktiivsusele ja organisatsioonikultuurile on leidnud laialdast kajastust, samuti on kõneldud selle kitsaskohtadest. Seni aga pole räägitud selle ühest peidetud potentsiaalist - töötajate ettevõtlikkuse kasvust. Tallinna Tehnikaülikooli tudengi Mark Toomsalu bakalaureusetöö, mis põhineb kuue Eesti ettevõtte juhi ja töötaja kogemustel, näitab, et õigesti rakendatuna võib 4-päevane töönädal olla tõhus vahend organisatsiooni innovatsiooni ja arenguvõimekuse suurendamiseks.
Ettevõtlikkus kui organisatsiooni mootor
Ettevõtlik töötaja ei ole ainult ideede generaator, vaid inimene, kes võtab algatuse, märkab võimalusi, pakub lahendusi ja on valmis muutustega kaasa minema. Just sellised inimesed aitavad ettevõttel püsida konkurentsitihedas keskkonnas sammukese ees. Uuringu käigus selgus, et 4-päevase töönädala kasutuselevõtt võib soodustada selliste omaduste avaldumist töötajates - eelkõige proaktiivsust, innovatiivsust ja võimaluste märkamist.
Töötajad rääkisid, kuidas lühem töönädal sundis neid oma aega paremini planeerima, et saavutada sama tulemus vähemate tundidega. See pani neid otsima nutikamaid lahendusi, katsetama uusi töövahendeid ning mõtlema senistest harjumustest väljapoole. Mõne jaoks oli lisapäev võimalus süveneda strateegilisse mõtlemisse ja uute projektide käivitamisse, teised kasutasid seda enesearenguks või loomingulisteks tegevusteks, mis hiljem ka tööellu värskust tõid. Näiteks uuringus osalenud ehitusettevõtte juht tõi välja, et töötajad algatasid ise muudatuse, asendades manuaalseid ülesandeid masinate kasutamisega, mis on tänaseks oluliselt kiirendanud projektide valmimist. Sarnast ettevõtlikkust näitas ka värbamisettevõtte meeskond, kus töötajate enda initsiatiivil on igapäevatöösse toodud senisest rohkem tehisintellekti lahendusi.
Rakendamise võti: selged piirid ja võrdsus
Uuring rõhutab aga üht olulist asjaolu: 4-päevase töönädala mõju ei sõltu ainult tööpäevade arvust, vaid eelkõige sellest, kuidas see praktikas ellu viiakse. Kui lühendatud nädalast saab piiranguteta „püha õigus“, võib kaduda nii selle erilisus kui ka motivatsioon tulemusi saavutada.
Mitmes uuringus osalenud ettevõttes oli 4-päevane töönädal seotud konkreetsete tulemusmõõdikutega - kvartali tulemused pidid eesmärki täitma, et süsteem jätkuks. See lõi selge vastutuse ja võrdsuse tunde: iga töötaja mõistis, et vaba päev on privileeg, mida tuleb ühiselt välja teenida. Selline lähenemine motiveeris töötajaid panustama mitte ainult enda, vaid ka kogu meeskonna edukusse.
Ettevõtlikkuse kasv läbi aja- ja tulemussurve
Kaks tegurit, mis uuringu põhjal kõige enam ettevõtlikkust toetasid, olid:
ajasurve - lühem töönädal sundis töötajaid leidma viise töö kiiremaks ja efektiivsemaks tegemiseks, ilma kvaliteedis järeleandmisi tegemata;
lisaaja olemasolu - vaba päev andis võimaluse tegeleda tegevustega, mis arendasid oskusi või tõid uusi ideid, mida tavapärase töötempo juures ei oleks tekkinud.
Nende kahe faktori kombinatsioon tõi kaasa olukorra, kus töötajad mitte ainult ei täitnud eesmärke, vaid tegid seda nutikamalt ja sageli ka loovamalt. Heaks näiteks kujunes tarbeelektroonika ettevõtte töötaja initsiatiiv, mille tulemusel loodi edukas toode, mis sai võimalikuks just tänu vaba päeva pakutud ajale ja ruumile loovuseks.
Väljakutsed ja riskid
4-päevane töönädal ei ole siiski imerohi. Uuringus toodi välja ka võimalikud riskid: näiteks ettevõttes, kus töötajatele määrati erinevad tööpäevad, et tagada klientide teenindamine kogu nädala vältel, tekkis mõnel töötajal ebavõrdsuse tunne, mis väljendus ka pingetes ja arusaamatustes meeskonnas. Lisaks võib väheneda töötajatevaheline vabas vormis suhtlus, mistõttu on vaja teadlikult korraldada rohkem tiimiüritusi ja ühiseid tegevusi. Samuti võib töötajate motivatsioon langeda, kui 4-päevane töönädal muutub igapäevaseks normiks. Seetõttu on kriitilise tähtsusega, et töökorralduse muutus oleks põhjalikult ette valmistatud, töötajad sellesse kaasatud ja eesmärgid selgelt kommunikeeritud.
Õppetunnid Eesti ettevõtete kogemusest
Analüüsitud ettevõtete kogemused näitavad, et 4-päevane töönädal töötab kõige paremini siis, kui:
on selged ja mõõdetavad eesmärgid, mida kõik teavad, mida tuleb saavutada, et privileeg säiliks;
puudub ebavõrdsus ehk tingimused ja võimalused on kõigile töötajatele võrdsed;
juhtkond toetab ja usaldab töötajaid ning neile antakse autonoomia otsustada, kuidas oma töö ära teha;
kommunikatsioon on läbipaistev nii ootuste kui ka tulemuste osas.
Tulevik: vähem päevi, rohkem väärtust
4-päevane töönädal võib olla palju enamat kui heaolumeede. Kui seda rakendada strateegiliselt, võib see kujuneda ettevõtte arengu mootoriks, mis suurendab töötajate motivatsiooni, koostöövalmidust ja uuendusmeelsust. Võti peitub aga tasakaalus. Vaba päev on boonus, mitte garantiina ette antud osa töönädalast ning selle säilitamiseks peab meeskond ühiselt pingutama.
Täisversiooni lõputööst leiab siit.
Autor: Mark Toomsalu