SUUR LUGU: Tulevikuoskused – mida ootab homne töömaailm?
Tööturg muutub kiiremalt kui kunagi varem. Tehnoloogia areng, kliimamuutused, geopoliitika ja demograafilised muutused mõjutavad töökohti ja oskuste nõudlust üle maailma. Et mõista, millised oskused kujunevad võtmetähtsusega järgmise viie kuni kümne aasta jooksul, vaatame rahvusvahelist perspektiivi: World Economic Forum’i (WEF) 2025. aasta raport The Future of Jobs 2025 (World Economic Forum, 2025) koondas üle 1,000 globaalse tööandja arvamuse, kes esindavad enam kui 14 miljonit töötajat 22 tööstusharus ja 55 majanduses.
Raporti järgi kujunevad kõige olulisemateks oskusteks järgmised:
Analüütiline mõtlemine (Analytical thinking)
Kohanemisvõime, paindlikkus ja agiilsus (Resilience, flexibility & agility)
Juhtimis- ja sotsiaalse mõjutamise oskused (Leadership & social influence)
Samuti kerkivad esile uued oskused, mis on tihedalt seotud tehnoloogia ja digimaailmaga: Tehisintellekt ja suurandmed (AI & Big Data), võrgud ja küberturvalisus (Networks & cybersecurity), tehnoloogiateadmised (Technology literacy) aga ka loov mõtlemine ja elukestev õpe (Creative thinking & lifelong learning).
WEF 2025 raport toob esile ka tööturu muutuste mõju: uued töörollid tekivad eelkõige tehnoloogia, rohelise ülemineku ja digitaalse kaubanduse vallas, samal ajal kui traditsioonilised administratiivsed ja rutiinsed rollid on kahanemas. Lisaks näitavad prognoosid, et 39% olemasolevatest oskustest vajab 2025-2030 perioodil värskendamist või asendamist uute oskustega.
Kuid mida need globaalset trendid tähendavad Eestis? Millised oskused on võtmetähtsusega kohalikes organisatsioonides, kuidas arendatakse töötajaid ja millised õppetunnid on Eesti personalijuhtidele kõige olulisemad? Palusime seitsmel kogenud Eesti personalijuhil jagada oma mõtteid ja kogemusi, et tuua globaalsed trendid Eesti konteksti ning näidata, kuidas organisatsioonid valmistuvad tulevikuoskuste ajastuks.
Grete Kotkas – If Kindlustuse Baltikumi personalijuht
Milliseid oskusi ja teadmisi pead oma organisatsiooni jaoks järgmise viie aasta jooksul kõige olulisemaks?
If grupis on määratletud võtmekompetentsid, mis on olulised hoolimata rollist – enese- ja inimeste juhtimine, tulemuste äratoomine, äri tundmine ja tehnoloogia rakendamine. “Kui mõelda tuleviku peale, siis loomulikult on ajastukohaste tehnoloogiate kasutamise oskus tähtis, aga käsikäes sellega jäävad alati oluliseks inimeste oskused,” rõhutab Grete. Tema sõnul muutub lähiaastatel eriti oluliseks oskus kuulata, süveneda, mõista inimeste bioloogilisi ja neuroloogilisi toimemehhanisme ning olla tugev suhtleja hübriidtöö keskkonnas.
Kuidas te praegu toetate töötajate oskuste arendamist ja valmistate neid ette tuleviku töö jaoks?
Ifis on õppimine ja areng pikalt olnud töötaja enda vastutusel, kuid nüüd panustatakse järjest rohkem juhtide eestvedamisele. Ettevõttes on olemas erinevad vahendid, et õppimist toetada sh, e-õppe keskkonnad, arenguprogrammid, koolitused. “Näeme üha enam tugevamat vajadust viia kokku üksuse tulevikukompetentside kaardistamine ja inimese karjääri planeerimine,” lisab Grete.
Millised väljakutsed või õppetunnid on sul olnud tulevikuoskuste määratlemisel ja nende arendamisel?
Grete sõnul on keeruline tulevikuoskusi täpselt ennustada, mistõttu tuleb kaardistusi regulaarselt uuendada. „Lühiajaline efektiivsus ja pikaajaline tulemuslikkus nõuavad sageli väga erinevat tegutsemist,“ tõdeb ta. Väljakutseks on ka juhtide valmisolek võtta vastutus töötajate arengu eest ja luua keskkond, kus igaüks saab rakendada oma andeid.
Ave Soon – Magnetic MRO personalijuht
Milliseid oskusi ja teadmisi pead oma organisatsiooni jaoks järgmise viie aasta jooksul kõige olulisemaks?
Magnetic MROs on keskne elukestev õpe ja pidev kohanemisvõime. Lennukihoolduses tuleb lahendada kordumatuid probleeme, mis nõuavad avatud mõtlemist, käelisi oskusi ja head suhtlemisoskust. Väga oluline on ka inglise keel, kuna kogu dokumentatsioon ja suur osa tööprotsessidest on rahvusvahelised.
Kuidas te praegu toetate töötajate oskuste arendamist ja valmistate neid ette tuleviku töö jaoks?
Uute töötajate koolitamiseks on loodud Magnetic Academy, mis ühendab teooria ja praktilise kogemuse omandamise töökohal. Pakume mentorlust, mis toetab inimeste järjepidevat arengut. Loodud on selge ülevaade vajalikest kompetentsidest ja ettevõttesisesest karjäärimudelist. Globaalselt kasutame e-õppeplatvormi, mis tagab vajalike teadmiste õigeaegse omandamise. Lisaks pööratakse tähelepanu AI kasutamise oskusele, mis aitab kiiremini leida tüüplahendusi ja toetab töö efektiivsust.
Millised väljakutsed või õppetunnid on sul olnud tulevikuoskuste määratlemisel ja nende arendamisel?
Ettevõte teeb tihedat koostööd Eesti Lennuakadeemiaga, kuid kutsehariduse rahastuse lõppemine tõi kaasa väljakutse kvalifitseeritud järelkasvu leidmisel. Samuti nähakse väärtust multikultuurses ja mitme generatsiooni koos töötamises, mis rikastab nii kompetentse kui ka juhtimiskultuuri.
Diana Veerbek – Rademari personalijuht
Milliseid oskusi ja teadmisi pead oma organisatsiooni jaoks järgmise viie aasta jooksul kõige olulisemaks?
Jaekaubanduses kasvab digipädevuse ja e-kaubanduse platvormide mõistmise tähtsus. Suureneb vajadus andmepõhise juhtimise järele, kuid olulisel kohal on ka kliendikesksus ja kõrgetasemeline teenindus. “Kui inimene tuleb meie kauplusesse, siis ta otsib vahetut kogemust,” ütleb Diana.
Kuidas te praegu toetate töötajate oskuste arendamist ja valmistate neid ette tuleviku töö jaoks?
Rademaris on viimase kolme aastaga tugevdatud koolitusvaldkonda, kus kasutatakse nii kontakt- kui hübriidõpet. Lisaks tooteteadmistele panustatakse juhtimisoskustesse, vaimse tervise teemadesse ning digitaalse õppeplatvormi kasutamisse. Oluline on töötajate omavaheline teadmiste jagamine.
Millised väljakutsed või õppetunnid on sul olnud tulevikuoskuste määratlemisel ja nende arendamisel?
Diana sõnul on suurimaks väljakutseks olnud prognoosimine ja töötajate motivatsiooni hoidmine pidevate muutuste keskel. “Oleme teinud teadliku pingutuse, et pakkuda parimat võimalikku töötajakogemust,” rõhutab ta.
Merike Jaamul – Eesti Raudtee personalijuht
Milliseid oskusi ja teadmisi pead oma organisatsiooni jaoks järgmise viie aasta jooksul kõige olulisemaks?
Eesti Raudteel peetakse võtmetähtsusega oskusteks digitaliseerimist, automatiseerimist, tehisintellekti kasutamist ja agiilset muudatuste juhtimist.
Kuidas te praegu toetate töötajate oskuste arendamist ja valmistate neid ette tuleviku töö jaoks?
Ettevõte pakub regulaarseid koolitusi ja arenguprogramme, toetab seminaridel ja konverentsidel osalemist ning soodustab teadmiste jagamist. Märkimisväärne on digimentorite programm, kus tehnoloogiliselt tugevamad töötajad aitavad kolleege digioskuste arendamisel.
Millised väljakutsed või õppetunnid on sul olnud tulevikuoskuste määratlemisel ja nende arendamisel?
Merike tõdeb, et keeruline on tasakaalustada igapäevaseid tegevusvajadusi ja pikaajalisi arengueesmärke. “Oskuste arendamine peab olema pidev protsess, kus töötajatele pakutakse võimalusi katsetada ja kohaneda muutustega,” ütleb ta.
Ulvi Parksepp – Postimees Grupp AS personalijuht
Milliseid oskusi ja teadmisi pead oma organisatsiooni jaoks järgmise viie aasta jooksul kõige olulisemaks?
Ulvi toob välja kolm võtmevaldkonda: tehisintellekti ja digivahendite igapäevase kasutamise, juhtimisoskuste arendamise ning kohanemise muutunud meediamaastikul. “Meedias on lugejate tähelepanu killustunud, kanalid mitmekesistuvad, sisu ja formaadid liiguvad lühivideo, interaktiivsuse, kasutaja loodud sisu ja paljude platvormide vahele. Ootused ajakirjanikele kasvavad,“ selgitab ta.
Kuidas te praegu toetate töötajate oskuste arendamist ja valmistate neid ette tuleviku töö jaoks?
Postimees Grupis on loodud juhtidele arenguprogramm ja ajakirjanikele koolituste sari. Lisaks toimib organisatsiooniülene AI oskuste arendamise programm, mis annab nii baasteadmisi kui ka valdkonnaspetsiifilisi oskusi.
Millised väljakutsed või õppetunnid on sul olnud tulevikuoskuste määratlemisel ja nende arendamisel?
”Keeruline on määratleda kiire arengu ja muutuste ajajärgu täpset suunda, kuid üks on kindel - tuleb olla agiilne ja muutusteks valmis,” ütleb Ulvi.
Mare Pohla-Tiisler – Stoneridge Eesti personalijuht
Milliseid oskusi ja teadmisi pead oma organisatsiooni jaoks järgmise viie aasta jooksul kõige olulisemaks?
Stoneridge’is nähakse võtmena tehnoloogia arengut, kohanemisvõimet ja innovatsiooni. Juba praegu panustatakse emotsionaalse intelligentsuse ja juhtimisoskuste arendamisse ning probleemide lahendamise oskuse tõstmisesse.
Kuidas te praegu toetate töötajate oskuste arendamist ja valmistate neid ette tuleviku töö jaoks?
Ettevõttel on toimivad veebipõhised õppeplatvormid, arenguvestlused ja eesmärgistamise süsteem, mis muudavad juhtide ja töötajate koostöö lihtsamaks.
Millised väljakutsed või õppetunnid on sul olnud tulevikuoskuste määratlemisel ja nende arendamisel?
“Uue oskuse omandamisel on suurimaks väljakutseks järjepidevus – tulemuste saavutamiseks peab olema püsivust,” ütleb Mare.
Kadri Leimann – Tallinna Vesi personalijuht
Milliseid oskusi ja teadmisi pead oma organisatsiooni jaoks järgmise viie aasta jooksul kõige olulisemaks?
Tallinna Vesi peab võtmetähtsusega digioskusi, keskkonnateemade mõistmist, riskijuhtimist ja tööohutuse tagamist. Juhtide puhul on oluline oskus toetada töötajaid muutuste ajal.
Kuidas te praegu toetate töötajate oskuste arendamist ja valmistate neid ette tuleviku töö jaoks?
Töötajatele pakutakse koolitusi, e-õppe võimalusi ja mentorlust. Arenguvestluste kaudu kaardistatakse vajadused ning tehakse koostööd haridusasutustega, et tuua organisatsiooni uusi teadmisi ja oskusi.
Millised väljakutsed või õppetunnid on sul olnud tulevikuoskuste määratlemisel ja nende arendamisel?
Kadri sõnul on väljakutseks oskuste kaardistamise ajamahukus ja töötajate valmisolek uute oskuste omandamiseks. Edukaks on osutunud juhtide toetus ja õppimiskultuuri kujundamine.
Eesti personalijuhid näitavad üheselt, et tulevikuoskuste keskmes on tasakaal tehnoloogia ja inimeste oskuste vahel. Digipädevused, AI ja automatiseerimine on olulised igas valdkonnas, kuid samavõrd hindavad juhid inimeste juhtimise, suhtlemis- ja probleemilahendusoskust ning kohanemisvõimet muutuvates oludes.